Bel Fıtığı

Bel Fıtığı Nedir?

Tıbbi ismi Lomber Disk Hernisi olan Bel fıtığı, bel omurları arasında amortisör görevi gören disklerin çeşitli nedenlere bağlı olarak yırtılması veya yerinden kayması sonucu oluşur. Fıtık, yırtılmış ya da kaymış diski zorlayarak omurilikten çıkan sinir kökleri üzerine baskı oluşturur. Bu sebeple, bel ve kalça ağrısı, bacak ağrısı, bacakta uyuşma ve kas güçsüzlüğü ortaya çıkabilir.

Bel Fıtığı Belirtileri

Çoğunlukla belden bacağa yayılan ağrılarla kendini gösteren bel fıtığının belirtileri fıtığın konumuna ve seviyesine göre değişiklik gösterebilmektedir.
  • Bel bölgesinde ağrı
  • Belden bacağa yayılan ağrı
  • Tek veya her iki bacakta uyuşma, yanma veya karıncalanma
  • Sinirler üzerindeki baskının şiddetine göre bacak ve ayaklarda kas zayıflığı
  • İleri vakalarda idrar ve dışkı tutamama, cinsel fonksiyonlarda kayıp

Bel Fıtığı Nedenleri

Bel fıtığının en sık karşılaşılan nedeni aşırı kilodur. Aşırı kilo ile birlikte omurgaya binen vücut ağırlığı, omurlar arasında bulunan disklerin baskı altında kalmasına sebep olmakta; bu da fıtık oluşumuna zemin hazırlamaktadır. Bel fıtığı oluşumunda rol oynayan başlıca risk faktörleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:
  • Obezite
  • Hareketsiz yaşam tarzı
  • Fiziksel güce dayalı meslekler
  • Genetik yatkınlık
  • Hamilelik
  • Mesleki oturuş ve duruş bozuklukları

Bel Fıtığı Tanısı Nasıl Konur?

Hastalığın tanısında; hasta öyküsü ve fizik muayene bulgularının yanında, MRG (Manyetik Rezonans Görüntüleme), BT (Bilgisayarlı Tomogrofi) ve röntgen gibi görüntüleme yöntemleri kullanılır. Gerekli görüldüğünde hastadan EMG (Elektromiyografi) tetkiki istenebilir. Yapılan tetkikler ve bulgular sonucu elde edilen veriler kişinin bel fıtığı hastası olup olmadığını anlamaya yardımcı olur.

Bel Fıtığı Nasıl Tedavi Edilir?

Bel fıtığı vakalarının büyük bir kısmı cerrahi olmayan yöntemlerle düzelebilmektedir. Ameliyat gerektirmeyen bel fıtıklarının tedavisinde fizik tedavi uygulamalarından oldukça başarılı sonuçlar alınmaktadır. Sıcak uygulama, ultrason ve elektrik akımı gibi uygulamalarla kan akışının artması ve ağrının giderilmesi sağlanır. Ayrıca spesifik egzersizlerle bel bölgesi kaslarının güçlendirilmesi ve sinir basısının azaltılması hedeflenir. Bel fıtığı egzersizi planlaması ağrının şiddetine göre yapılmalı ve fizyoterapist tarafından uygulanmalıdır. Egzersizlere erken dönemde başlanması, kişinin günlük yaşam ve iş hayatına en kısa sürede geri dönebilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.