Menisküs Yırtığı

Menisküs Yırtığı Nedir?

Halk arasında genellikle sporcu yaralanması olarak adlandırılan menisküs yırtığı dizdeki kıkırdak yapıdaki menisküslerin yırtılmasını ifade eden klinik durumdur. Dizlerimizde uyluk kemiği ve kaval kemiği arasında yastık görevi gören C şeklinde iki adet kıkırdak bulunmaktadır. Basınca direnç gösterecek biçimde yoğun sıkı örgü şeklinde kolajen lifleri bulunan ve diz eklemleri arasında amortisör görevi gören ve aynı zamanda vücut ağırlığının dengeli bir şekilde dağılmasına imkan sağlayan menisküsler; ani bir darbe sonucu diz bölgesinde oluşan şok kuvveti emer ve diz iç sıvısının eklem kıkırdaklarına yayılmasını sağlar. Ancak bu kıkırdak parçalar, özellikle diz eklemine ani kuvvet uygulayan ya da dizi döndürmeye neden olan aktivitelerde zarar görerek yırtılabilir ve menisküs yırtığı olarak adlandırılan klinik tablo ortaya çıkabilir.

Menisküs Yırtığı Kimlerde Görülür?

Özellikle futbol, basketbol ve voleybol gibi karşılıklı fiziksel temasın yoğun olduğu, ani duruş ve dönüşler içeren spor dallarıyla ilgilenen sporcularda görülür. Ağır yük taşıyanlar, devamlı olarak ev işleriyle uğraşanlar ve yaşlılarda da görülebilmektedir.

Menisküs Yırtığı Belirtileri Nelerdir?

• Hareketle artan, istirahat ile azalan diz ağrısı,
  • Dizdeşişlik, sertlik ve hassasiyet,
  • Hareket sırasında dizde kilitlenme ve diz ekleminin boşalması
  • Hareket sırasında dizden çıtlamaya benzer ses gelmesi
  • Diz ekleminde hareket kısıtlılığı

Menisküs Yırtığı Tanısı Nasıl Konur?

Menisküs yırtığı şüphesi varlığında, öncelikle belirtilerin başka bir diz eklemi rahatsızlığından kaynaklanıp kaynaklanmadığının belirlenebilmesi için uzman doktor tarafından detaylı fizik muayene yapılır ve hastanın öyküsü dinlenir. Fizik muayene sırasında McMurray, Appley ve Steinman testleri ile menisküs varlığı ve şiddeti değerlendirilir. Menisküs yırtığı teşhisinde görüntüleme yöntemi olarak MRG (Manyetik Rezonans Görüntüleme) aracalığı ile menisküs dokusundaki yaralanmanın detaylı değerlendirilmesi yapılabilmektedir. Menisküsler kıkırdak yapıları gereği röntgen ile görüntülenememektedir. Ancak travmaya bağlı kemik kırıkları veya diz ekleminde osteoartrit (kireçlenme) gibi rahatsızlıkların varlığını elemek için röntgen yönteminden faydalanılabilmektedir. Ayrıca girişimsel yöntem olarak diz kıkırdağının daha ayrıntılı değerlendirilmesine olanak sağlayan artroskopi yöntemi ile de menisküs yırtıklarının teşhisi yapılabilmektedir.

Menisküs Yırtıkları Nasıl Tedavi Edilir?

Menisküs yırtıklarında fizik tedavi yöntemlerinden büyük ölçüde faydalanılmaktadır. Araştırmalara göre menisküs yırtığı sonrası fizik tedavi gören hastalarda ameliyata gerek duymadan iyileşme görülme olasılığı fazladır. Egzersizler, menisküs yırtığı sonrası diz rehabilitasyonu programının önemli bir unsurudur. Fizik tedavi planı ağrı ve şişliği azaltmaya, eklem esnekliğini artırmaya ve diz çevresi kasların güçlendirilmesine yönelik çeşitli egzersizleri içermektedir. Fizyoterapist eşliğinde yapılan egzersizler, diz eklem açıklığının tekrar kazanılmasına, kas atrofisinin (kaybı) önlenmesine ve diz ekleminin genel fonksiyonelliğini artırmaya yardımcı olacaktır. Menisküs yırtığının büyük olduğu durumlarda, yırtık kıkırdaktan kurtulmak veya kıkırdağı tamir etmek için artroskopik cerrahi denilen kapalı cerrahi yönteme başvurulabilmektedir. Menisküs ameliyatı sonrası diz kaslarını güçlendirmeye, ağrı ve ödemi azaltmaya ve diz eklem hareket açıklığını artırmaya yönelik fizik tedavi programları önemlidir. Ameliyat sonrası rehabilitasyon, yaş ve kilo gibi faktörler göz önünde bulundurularak kişiye özel olarak hazırlanmalıdır.